zondag 13 oktober 2019

zaailing 68 /// PRATEN IN SPOREN ///

schetsboek #apaperaday19 / A PLANT / A DAY

Al jaren is oktober gelinkt aan tekenen. Acties zoals #inktober trokken wel mijn aandacht maar stootten me ergens ook af. Dit jaar voegde Kunstwerkt er nog een online tekenchallange aan toe: A Paper / A Day en daagde iedereen uit om een maand lang te tekenen. 'Af en toe of elke dag'
Als tekenleraar op Sint-Lukas vraag ik de leerlingen om dit een schooljaar lang te doen. Elke dag een schets, krabbel, tekening, studie, ... betere training om te leren tekenen bestaat er volgens mij niet. Dit jaar nodigde ik hen ook uit om deel te nemen aan #apaperaday19 en hun werk te delen. En met mijn voorbeeldfunctie in het achterhoofd flapte ik eruit dat ik ook zou meedoen. (Er verder geen rekening mee gehouden dat ik een drukke maand tegemoet ging, met 2 boekvoorstellingen, workshops, lezingen, verjaren,...) Ik riep op om uit onze comfortzone te komen en een maand lang eens iets anders uit te proberen en dit te delen met 'de wereld'. Als onderwerp koos ik de planten waarmee ik me thuis omring: A PLANT / A DAY. Ondertussen zitten we al aan dag 13 en mits wat stunt en vliegwerk ben ik erin geslaagd om elke dag een pagina te posten via mijn Instagrampagina.   

Daarnaast is het ook tijd voor een nieuwe zaailing, mijn tweewekelijkse uitdaging met schrijfster Kirstin Vanlierde. Vanaf dag 1 van de tekenchallange volgde Kirstin de tekeningen en liet haar schrijfpen op de tekeningen los. Uit al deze fragmenten heeft ze de 68e zaailingtekst gedistilleerd:

PRATEN IN SPOREN


toon me je snippers
laat mij je breuklijnen lezen
en de gekartelde randen van je angsten 


we snijden vensters uit
op verleden en verlangen 

blikken terug naar iets beters 
dan de beduimelde bladzijde 
van het hier en nu

maar hier en nu is wat we zijn 
een veeg, een droom, een vergif 

de nacht brengt dromen in vergeten talen 
kringen die zich teder herhalen
als een voornemen of een val
op arme grond beperkt

de schade zichzelf

wat kunnen wij anders dan praten
in sporen, een stuntelige afdruk laten 

van koffievlek of ongeluk, de echo 
van een beeld dat ons achtervolgt

ik laat jou langzaam wortelen
dag na dag de bodem aftasten
met aarzelende aanzetten
doen alsof je alleen uit blad bestaat


/// 
 ZAAILINGEN is een samenwerking tussen schrijfster Kirstin Vanlierde en tekenaar Jurgen Walschot. Zaailingen zijn creatieve scheuten, waarbij tekenaar en schrijfster mekaar afwisselend uitdagen. Zij schrijft bij de beelden en hij tekent bij de woorden. 
///

Geen opmerkingen:

Een reactie posten