maandag 26 oktober 2020

Recensie - De wortels van de wereld

afbeelding site Pluizuit
Pluizuit

De wortels van de wereld op de site van Pluizuit:

Robin beschikt over een bijzondere gave die hij beter verborgen houdt in zijn dorp. Als hij naar een bijzondere plek wordt gestuurd, begint hij te beseffen wat er met hem aan de hand is. Ondertussen hoort hij een stem in zijn hoofd die hem bekend voorkomt. Het wordt een erg vreemde ervaring die hem erg benauwd.
In de serres van Mendel krijgt Reya te maken met een vreemdeling die erg verontrustend gedrag vertoont. Zodanig zelfs dat zij hulp moet gaan zoeken aan de andere kant van de stad. Maar die is erg ver weg en ze is er nog nooit geweest. Zal het haar lukken?

Dit verhaal is het vervolg op ‘De serres van Mendel’. Hoewel de achterflap vermeld dat het verhaal apart te lezen is, zijn er toch een aantal elementen die niet helemaal duidelijk overkomen als het eerste verhaal niet gelezen werd.
Het verhaal heeft een hoog filosofisch gehalte en diepe doordenkers over het leven en de dood. Het is maar de vraag of jonge lezers deze lagen zullen herkennen en begrijpen. Want het gegeven komt niet erg herkenbaar over. Het leven van zowel Robin in zijn dorp als van Reya in de serres en ook alles wat daartussen gebeurt, is niet altijd makkelijk voor te stellen.
Het verhaal wordt verteld door de auteur. Afwisselend vanuit het standpunt van Robin en Reya. Die delen zijn gescheiden door een dubbele paginagrote illustratie met een titel. Maar het verband met het verhaal is er niet erg duidelijk.

Rarara waar zou het over gaan?? Stenen?

Rarara... virus? ziekte?  plan?  wegbeschrijving?

Het boek is erg verzorgd uitgegeven. De tekst staat op zacht glanzend beige pagina’s in een ruime bladspiegel. Heel wat niet alledaagse en kleurrijke illustraties zijn in het verhaal opgenomen. Waarbij wordt verwacht dat de lezer ook daarover nadenkt.
Het is geen gemakkelijk leesbaar verhaal en er wordt heel wat leesbereidheid en doorzetting van de lezer gevraagd.
Een kunstzinnig diepgravend verhaal over grote levensvragen in een mooie, zware uitvoering.

Pol Van Damme - 09/2020

binnenpagina  ©K.Vanlierde & J.Walschot

Via Lees-wijzer :

De 12-jarige Robin leeft samen met zijn moeder in een grauw, armoedig dorp waar iedereen  leeft van hard labeur in de mijnen en op de sloopwerven. Ook Robin moet dagelijks gaan werken en stukken schroot ontmantelen. Hij doet dit uitzonderlijk snel en handig. Reya woont al haar hele leven, samen met Mendel, in een uitgestrekt complex van serres en koepels vol bomen, planten, bloemen, zaden, vijvers en dieren. Mendel zorgt met veel liefde voor alles wat er leeft en groeit.

Drie jaar geleden heeft Robin een tijdje met Mendel en Reya in de serres gewoond, maar deze periode is uit zijn bewustzijn verdwenen. Sinds enige tijd echter ziet en hoort hij in gedachten een meisje dat hem bekend voorkomt -hij denkt dat ze Ree heet- hoewel hij zich niet kan herinneren haar ooit echt ontmoet te hebben. Hij ziet ook beelden van een betoverende wereld vol metershoge planten, kleurrijke bloemen en vruchten. Robin ontdekt dat hij een speciale gave heeft die hem verbindt met bijzondere mensen uit het verleden. Hij wil gaan uitzoeken wat dit voor zijn leven betekent en begint aan een gevaarlijke tocht door ondergrondse grotten. De stem van Ree leidt hem op zijn tocht.

Op een dag laat Reya per vergissing een vreemdeling binnen in de serres. Die blijkt een ernstige, heel besmettelijke ziekte te hebben. Mendel wordt zwaar ziek en de bomen en planten in de serres verdorren en sterven af. Reya moet hulp gaan halen bij vrienden van Mendel, en hiervoor moet ze een lange tocht ondernemen door een voor haar onbekende buitenwereld. Op een heel bijzondere manier vinden Reya en Robin mekaar terug. Maar zullen ze op tijd zijn om Mendel en de serres te redden?

'het virus in de serres' © Jurgen Walschot

“De wortels van de wereld” is een leesboek met prachtige tekeningen. Deze tekeningen zijn volledig in harmonie met het verhaal : poëtisch, mysterieus, ontroerend, uitnodigend om verder te bladeren en te lezen. De lezer wordt gewoon meegezogen in een wonderlijke wereld.

Het verhaal is een sfeervol, hedendaags sprookje dat stof tot nadenken geeft over de manier waarop wij met onze wereld, het milieu en onze medemensen omgaan en over de gevolgen daarvan, maar dit zonder ooit belerend over te komen. Maar het gaat tegelijk ook over de queeste van twee jonge adolescenten, waarin ze meer over zichzelf en hun sterktes  te weten komen en leren omgaan met hun angsten: “Angst vertelt je zelden de waarheid. Als je er naar luistert, wordt je wereld heel klein.”

'Reya in de stad' © Jurgen Walschot

De tekst leest vlot, is vaak beschrijvend, met regelmatig dialogen, doorspekt met prachtige filosofische gedachten : “Haar verdriet heeft geen naam, het is alleen rijp.”, “Tijd en afstand zijn niet alleen te meten in lengte, maar ook in diepte.” “We blijven altijd verlangen naar de plek waar ons hart thuis is.”  En de gedachte die als een rode draad door het verhaal loopt : “Alles is met alles verbonden”. Voor wie eerder al De serres van Mendel gelezen heeft, is het een blij weerzien met de  twee hoofdpersonages, Reya en Robin : zorgzaam, intelligent, warm en ondernemend.

Dit is in principe een jeugdboek voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar ook volwassenen die openstaan voor een imaginaire wereld en een hartverwarmend verhaal, zullen er zeker kunnen van genieten.

Myriam Vanderzeypen 10/2020

In de Jommekeskrant (als voorleestip tijdens de voorleesweek) liep er het een en ander mis:

Via de gezinsbond:

Via pluizer:

De wortels van de wereld

In De wortels van de wereld volgen we de personages Robin en Reya, elk in hun eigen wereld. Waar en wanneer we in hun verhaal juist terechtkomen, is nogal onduidelijk, en vooral voor Robin is het zoeken hoe hij zich verhoudt tegenover de wereld rond hem. Gelukkig heeft hij een stem die tegen hem spreekt, Ree, en hoewel niemand anders haar ziet of hoort, voelt Robin zich op een manier toch met haar verbonden. Robin's verhaal begint pas echt wanneer de oude wijze vrouw uit het dorp hem opdraagt om een grot buiten het dorp te bezoeken. Reya's wereld wordt op z'n kop wordt gezet door een mysterieuze vreemdeling die bij de serres aanklopt.

Het verhaal is een beetje verwarrend bij het begin, en dat zal waarschijnlijk een gevoel zijn voor zowel de lezers die het eerste boek in de reeks al hebben gelezen, als zij die met dit boek beginnen. Dat lijkt ook de opzet van het boek: je voelt als lezer de verwarring van het personage. Het duurt daarom best lang vooraleer het verhaal goed op tempo komt. Eens vertrokken, is het dan weer goed spannend, met een fijne combinatie van prenten, luchtige bladspiegel en tekst. De 150-tal pagina's vliegen erdoor, en voor je het weet is het verhaal alweer rond. Toch voel je dat met dit tweede deel nog geen einde gekomen is aan de reeks: daarvoor zijn te weinig vragen opgelost. Anderzijds had het boek dan wel wat langer mogen zijn: nu blijf je een beetje op je honger zitten, omdat er an sich niet veel gebeurd is, en dat er wel best veel vragen zijn bijgekomen.

Visueel is het een stijl die een beetje te gekunsteld overkomt (de bladzijden moeten lijken alsof ze uit een oud, magisch boek komen), iets wat ik persoonlijk maar zelden goed vind lukken − en waar men nu ook niet echt in slaagt. Toch verdient het boek en de grafische keuzes in z'n geheel wel lof; de prenten en opmaak ondersteunen het verhaal sterk: de korte onderbrekingen met een kleine tekening, of de keuze voor korte hoofdstukken geven ruimte aan de lezer om het verhaal en de wereld te laten bezinken. Het boek leest als een trein, en voeren je helemaal mee naar de werelden van Robin en Reya. Zonder veel gebruik van magie weten de schrijvers en vormgevers een krachtig en desondanks magisch (in de zin van verwonderlijk) verhaal te brengen. Verfrissend is het zeker!

Geen opmerkingen: