woensdag 8 januari 2020

recensie van 'De serres van Mendel'

Blij met een mooie recensie van 'De serres van Mendel' op Mappalibri!
"Het verhaal focust op de bloeiende vriendschap tussen de twee kinderen, maar ook thema’s als melancholie en eenzaamheid worden op een begrijpelijke manier aangekaart. Tussentitels als ‘Wortels van de wereld’, ‘Kennis is kwetsbaar’, ‘Langslapers en lanterfanters’ en ‘Tranen waar de grond van trilt’ laten zien hoe doordacht Kirstin Vanlierdes schrijfstijl is. Bovendien wordt het verhaal geschreven met grote aandacht voor het zintuiglijke, wat perfect aansluit bij de sfeer van het boek.
Vanlierde verwoordt de ervaringen van de kinderen, terwijl Jurgen Walschots kleurrijke illustraties de omgeving in detail tonen. Het boek bevat zowel paginagrote illustraties als kleine illustraties in grijstinten. Elk beeld roept een andere sfeer op, wat toont hoe gediversifieerd de serres zijn. De personages zijn steeds klein en donker afgebeeld, waardoor alle aandacht naar de kleurrijke planten en dieren gaat. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je er ontdekt. Opvallend is dat de koepels van de serres altijd zichtbaar zijn. Hoe groot ze ook zijn, de serres zijn dus eindig en er is nog een hele wereld daarbuiten.
De serres van Mendel is een prachtig boek dat inspireert en vragen oproept."

'De bewaarkoepels' de serres van Mendel
En op Pluizer kan je het volgende lezen:

"Als je dit mooi verzorgde stevige, wel vrij zwaar, boek vastneemt, wordt je fantasie al geprikkeld. Naast de in zilver sierlijk geschreven titel, zorgt ook de illustratie hiervoor. Deze beslaat de hele voor- en achterzijde. Twee zwarte figuurtjes bekijken vanuit een boom een nachtelijk landschap met serres.
Als je de harde kaft openslaat krijg je een mooi motiefje te zien. Een groene achtergrond met witte krullen. Dit patroon komt in het begin van elk van de drie delen van het boek terug. Daar wordt het aangevuld met een collage van tekeningen en foto’s van fauna en flora. Zeer mooi en het past perfect in de sfeer van het verhaal. "
website pluizer
 En dit kon ik niet laten liggen via Standaard Boekhandel:

via pluizuit:
De kaft van De serres van Mendel spreekt meteen aan. Grote groene bomen, twee kleine onherkenbare figuurtjes, ver weg de serres en de titel in glinsterend zilver. Het mysterie van de kaft geeft al meteen een idee van de enigszins vreemde sfeer van het verhaal. Een verhaal dat redelijk gewoon begint maar dan een sprankeltje magie krijgt. Hoewel Reya en Mendel veel liefde tonen voor de natuur rondom hen is De serres van Mendel geen informatief boek. Je hoeft dus geen natuurliefhebber te zijn om te genieten van het verhaal, al mag dat natuurlijk wel. De illustraties werken samen met de tekst om De serres van Mendel tot een bijzonder geheel te maken.
Mathilde Lemm - januari 2020

via NBD Biblion:

De 11-jarige Reya woont al heel haar leven in de serres bij meneer Mendel. Ze weet niet hoe ze er ooit terechtgekomen is en waar ze vandaan komt. Ze zorgen samen voor alles wat leeft in de serres onder de grote koepels. Als Reya zaadjes verliest, blijkt daaruit Robin te zijn geboren. Reya leidt hem rond in de wereld van de koepels en merkt dat de serrewereld te klein is voor hem. Robin wil zijn vleugels uitslaan. Dan neemt Reya ook een besluit. Dit sprookjesachtige en dromerige verhaal is onderverdeeld in drie delen en valt op door de uiterst smaakvolle uitvoering: van de zilverkleurige belettering op het omslag, de op een perkamentachtige ondergrond gedrukte tekst tot en met de talrijke, vaak paginagrote, sfeervolle kleurenillustraties. De illustraties sluiten goed aan bij de beschreven omgeving: van optimistische, groenkleurige weelderigheid tot donkere en sombere prenten. De hoofdpersonen zijn als zwarte silhouetten in de illustraties opgenomen. Bijzondere uitgave waar intense liefde voor de natuur uit spreekt; niet eenvoudig te doorgronden, het is een gelaagd en complex verhaal voor verstilde en poëtisch ingestelde lezers. Vanaf ca. 10 jaar.
Ton Jansen

via lees-wijzer

“De serres van Mendel” is geen klassiek prentenboek, maar een leesboek met fascinerende  tekeningen. Die zijn volledig in harmonie met het verhaal: poëtisch, mysterieus, ontroerend, uitnodigend om verder te bladeren en te lezen. De lezer wordt gewoonweg meegezogen in de wondere wereld van Reya en Mendel. Vooral de gedetailleerde, bijna lyrische beschrijvingen van de serres dragen hiertoe bij.
De auteur laat kinderen kennismaken met een bijzondere wereld van planten, bloemen, bomen, zaden en nog veel meer. Zij leren, samen met Reya, anders kijken naar vertrouwde vormen en kleuren in de natuur. Niet alleen Reya maar ook Robin en Mendel spreken aan: ze zijn zorgzaam, warm, intelligent, nieuwsgierig en speels.
Het verhaal is een hedendaags sprookje dat stof tot nadenken geeft over de manier waarop wij met onze wereld omgaan en de gevolgen daarvan, maar dit zonder belerend over te komen. De uitgever labelt het boek voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar ook volwassenen die openstaan voor een imaginaire wereld en een hartverwarmend verhaal, zullen ervan kunnen genieten.
Myriam Vanderzeypen

via Chicklit.nl

De serres van Mendel is een boek geschreven door Kirstin Vanlierde met illustraties van Jurgen Walschot. Reya woont al haar hele leven in de serres met Mendel. Mendel heeft Reya alles geleerd over de serres en Reya weet dan ook goed hoe kwetsbaar de serres zijn. Maar wanneer Reya een fout maakt, verandert alles. Wie is die jongen die opeens in de serres zit? En wat voor gevolgen heeft deze fout voor de serres en haarzelf?
Om te beginnen is De serres van Mendel een uniek boek met een mooi verhaal. Het boek heeft slechts drie personages genaamd Reya, Robin en Mendel. Doordat elk personage heel verschillend en veelzijdig is, blijft het verhaal interessant. Je wilt steeds verder lezen, omdat je meer wilt weten van deze personages. Je leest vanuit Reya's en Robins perspectief, waardoor je hun natuurlijk beter leert kennen dan Mendel. Het was fijn geweest als je toch op een bepaalde manier nog wat meer over Mendel te weten zou kunnen komen.
De serres van Mendel trekt meteen je aandacht door de prachtige illustraties. Schrijfster Kirstin Vanlierde geeft hele mooie en goede beschrijvingen van de omgeving. Maar door de tekeningen wordt alles veel levendiger en krijg je een beeld dat je nooit zelf had kunnen voorstellen. De gecreëerde wereld is vooral ook door deze illustraties fascinerend voor jong en oud. Daarnaast zorgen de illustraties ervoor dat je ook nog na het lezen, terugkomt om door het boek te bladeren.
Het verhaal is op sommige momenten wel wat vaag. Wanneer je begint met lezen zijn er meteen veel vragen over deze wereld en de personages. Deze vragen worden gedurende het verhaal niet allemaal beantwoord. Hierdoor kun je je eigen fantasie gebruiken, maar eigenlijk wil je toch een paar antwoorden weten. Wel is duidelijk dat vriendschap een belangrijk rol heeft in dit verhaal. En ondanks de vele vragen die je zult hebben tijdens het lezen, is het altijd duidelijk hoe mooi en sterk vriendschap is.
Kortom is De serres van Mendel een uniek en mooi boek en zeker een aanrader voor jong en oud. De drie personages van het boek zijn interessant en divers. Daarnaast zijn de vriendschappen tussen deze personages heel mooi en leerzaam. De illustraties zijn prachtig en ze brengen het verhaal echt tot leven. Het boek laat je wel achter met veel vragen, waardoor je je eigen fantasie moet gebruiken om deze vragen te beantwoorden.
Valerie Leersen

Geen opmerkingen: