donderdag 13 mei 2010

kiki


Een boek dat al een hele tijd op mijn verlanglijstje stond heb ik eindelijk aangeschaft en in één trek uitgelezen: Kiki van Montparnasse van Bocquet en tekenares Catel. Het is een stripbiografie van Kiki , Alice Prin, danseres, zangeres maar vooral model en muze van de avant-garde kunstenaars in Parijs, jaren twintig van vorige eeuw.
Het boek is een kanjer van zowat 400 pagina's met heerlijke zwartwit tekeningen van Catel Muller. Heel leuk om bekende koppen tegen te komen zoals mijn helden Picasso en Man Ray maar ook Foujita, Picabia, Cocteau,...
Als student had ik thuis een miniversie (nog geen postkaart groot) van 'le violon d'Ingres', aan de muur hangen. Het waren ook die jaren dat ik zelf regelmatig de donkere kamer inkroop... (hoewel doka, ik zat in die tijd op een kot met slechts 1 veluxraam, dat dus snel te verduisteren viel. Het was dus eten en slapen tussen de ontwikkelbaden :-) )
... en af en toe het licht aanflitsen, in de hoop ook zo een prachtige solarisaties te bekomen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten