woensdag 26 mei 2010

vechtersbaasjes?

bont zandoogje

Sinds enkele weken vliegen er opvallend veel vlinders in de tuin. Het lijken er alleszins meer dan vorig jaar. De bruine vlindertjes zijn in de meerderheid. Vandaag moeten ze zich echter verstoppen want het regent, neen, het giet al heel de dag. Wat doet zo een vlinder eigenlijk als het regent?
Maar terug naar het mooie weer waar ze al fladderend mekaar het hof maken. Of toch, dat dacht ik tenminste dat ze deden... Onbeschaamd besloop ik ze en probeerde er eentje met het fototoestel vast te leggen. Want ik wou wel eens weten welke soort het was. Als ik me niet vergis gaat het om het bont zandoogje. Het zou vooral in bossen en naaldbossen voorkomen. Ze zoeken ook graag een zonnig plekje op, alhoewel graag, het moet gewoon om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Deze zonneplekjes, ideaal om te zonnen en/of te paren worden fel verdedigd door de mannetjes. En daarvoor fladderen ze ook fel de hoogte in die vechtersbaasjes...

Of het nu een mannetje is of een vrouwtje, daar ben ik nog niet uit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten